SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaal je dit naar zoekmachine optimalisatie, maar in de online marketingwereld is het gebruikelijk dit kortweg SEO te noemen.
Heel simpel gezegd omvat SEO technieken en activiteiten die als doel hebben een website zo hoog mogelijk te laten scoren in online zoekmachines zoals Google. Het gaat dan om een optimale ranking in de organische (oftewel ‘gratis’ of natuurlijke) zoekresultaten. Hoog scoren in Google houdt in de praktijk in dat je website hoger wordt getoond in de zoekresultatenlijsten bij de consument. Waarom dat zo belangrijk is lees je in de volgende alinea. Daarna bekijken we welke factoren van invloed zijn op je ranking.
Het belang van SEO
Het voornaamste doel van SEO is zoals gezegd het hoog laten ranken van je website. Dat hangt namelijk nauw samen met het aantal bezoekers dat je website trekt. Wist je bijvoorbeeld dat naar schatting rond de 98 procent van de internettende consument een zoektocht begint via een zoekmachine? Andere interessante feitjes: tegen de negentig procent van jouw potentiële klanten kijkt niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. En de helft van de mensen klikt op een van de eerste drie zoekresultaten. Hoog scoren en het liefst op de eerste pagina terechtkomen bij belangrijke zoektermen is dus ronduit cruciaal.
Verder is het voor de naamsbekendheid van je bedrijf gunstig zodra je website goed rankt, zelfs al levert dat niet gelijk meer omzet op. Mensen onthouden je naam en je bedrijf immers wel degelijk, iets dat later wellicht alsnog tot meer klandizie leidt.
Welke factoren bepalen de ranking?
Er zijn diverse factoren die bepalen hoe hoog je website scoort in Google en andere zoekmachines, waaronder:
- De techniek van je website. Hieronder vallen zaken als de veiligheid, de laadsnelheid en eventuele fouten. Het spreekt voor zich dat veilige en snelle sites die geen errors bevatten het best ranken.
- Een niet te onderschatten SEO techniek is indexatie. Indexatie houdt in dat je je website laat indexeren door de crawlers van Google. Gebeurt dat niet, dan kan je website mogelijk niet getoond worden in de zoekresultaten.
- Een ander zeer belangrijke factor van SEO is content, oftewel de inhoud van de website. Bij inhoud spelen teksten vaak de hoofdrol, maar ook beeldmateriaal en de structuur van de website (met onder meer interne links) zijn essentieel. Een cruciaal onderdeel hiervan is dat veel gebruikte zoektermen in deze content moeten terugkomen.
- Je domein autoriteit. Deze hangt nauw samen met het linkprofiel dat je hebt opgebouwd, bijvoorbeeld met linkbuilding. Hoe je een sterk linkprofiel opbouwt? Welnu, dat doe je door ervoor te zorgen dat er op externe websites hyperlinks verschijnen die naar jouw website doorlinken. Dit kun je op verschillende manieren doen, zowel gratis als tegen betaling. Hoe beter, gevarieerder en uitgebreider je linkprofiel is, hoe sterker je domein autoriteit, en dus hoe hoger je ranking in Google.