Mensen die zich eerder nog niet of nauwelijks actief zijn met online marketing, halen nogal eens de termen SEA en SEO door elkaar. Hierbij staat SEA voor Search Engine Advertising en SEO voor Search Engine Optimization. Van beide principes kun je zeggen dat ze als belangrijkste doel hebben meer bezoekers naar je website te trekken, uiteraard met als insteek je omzet te verhogen. Tegelijkertijd zijn er ook grote verschillen tussen SEA en SEO. Hieronder beschrijven we vijf van deze verschillen.
Soorten zoekresultaten
De activiteiten die onder SEO en SEA vallen hebben als doel je website hoger te laten ranken in de Google-zoekresultaten. Het gaat hierbij niet om dezelfde zoekresultaten. Bij SEA gaat het namelijk om de betaalde zoekresultaten, die je als consument meestal bovenaan de pagina ziet – of op een andere prominente plek. Bij SEA betaal je dus geld om zo duidelijk in beeld te komen. SEO is juist gericht op het verbeteren van je positie in de zogeheten organische zoekresultaten, oftewel de zoekresultaten die op ‘natuurlijke’ wijze tot stand komen.
Kosten
Het mag inmiddels duidelijk zijn: als het om kosten gaat is er een duidelijk verschil tussen SEO en SEA. Bij SEA draait het namelijk in feite om adverteren, tegen betaling dus. Activiteiten en technieken die onder SEO vallen zijn daarentegen in principe gratis. Wel dient vanzelfsprekend rekening gehouden te worden met personeelskosten.
Snelheid resultaat
Meer bezoekers naar je website trekken, wie wil dat nou niet? Zowel SEO als SEA heeft dit als hoofddoel, maar als je de bezoekersaantallen snel wilt opkrikken, dan is het aan te raden op SEA in te zetten. Daarmee realiseer je immers onmiddellijk een prominente plek in de Google-rankings, zodat je op zeer korte termijn meer websitebezoekers kunt verwachten. SEO staat er juist om bekend dat je hiermee je ranking geleidelijk verbetert.
Meetbaarheid
In de online marketingwereld is er ongetwijfeld meer meetbaar dan bij de traditionele vormen van reclame maken. Maar dan nog: sommige aspecten zijn beter meetbaar dan andere. Bovendien is het analyseren van je inspanningen, en de resultaten daarvan, op sommige momenten zelfs extra belangrijk.
Dit laatste is vooral bij SEA zo. Daarbij werk je namelijk met een vastgesteld budget, waarbij duidelijk is welk bedrag je betaalt per consument die via je advertentie op je website terecht komt. Zaak is vervolgens natuurlijk dat genoeg van deze bezoekers ook daadwerkelijk iets kopen. Is dat niet het geval, dan kun je zeer doelbewust bijsturen. Ondertussen zijn de resultaten van je SEO-strategieën vaak wat minder (snel) duidelijk.
Omgang met zoektermen
Consumenten komen vermoedelijk via veel verschillende zoektermen op je website terecht. Een zoekterm is datgene dat iemand in de zoekbalk in Google intypt bij het begin van een zoektocht. Welnu, hierbij probeert men zich bij SEA specifiek te focussen op zoektermen die in het bijzonder leiden tot tastbaar resultaat. SEO richt zich juist op zoektermen die vaak of minder vaak worden gebruikt. Deze termen worden normaliter allemaal verwerkt in onder meer websiteteksten, zodat er zo veel mogelijk ‘ingangen’ naar je website worden opengezet.