Een zoekmachine is in feite een programma waarmee je een enorme database kunt doorspitten aan de hand van bepaalde trefwoorden. Zo’n trefwoord wordt een zoekterm genoemd. Deze zoekterm voer je in de zoekbalk in, een handeling die meestal aan het begin staat van een zoektocht op het internet. Als je in Google een zoekterm invoert, krijg je een pagina met zoekresultaten te zien. Deze zoekresultaten sluiten volgens de zoekmachine het best aan met je zoekterm.
Duidelijk is dat Google’s zoekmachine zeer beroemd is. Op de dominantie van Google gaan we in de volgende alinea dieper in. Daarna beschrijven we in begrijpelijke taal wat er aan de ‘achterkant’ gebeurt na het invoeren van een zoekterm en wat de rol van algoritmen is.
De dominantie van Google
Er zijn wereldwijd vele zoekmachines beschikbaar, maar in veel landen – waaronder Nederland – is Google veruit het meest gebruikt. In Nederland heeft Google meer dan 90-95 procent marktaandeel. De dominantie van Google reikt zelfs zo ver, dat zij naast marktleider ook ronduit marktbepaler is. In principe zou je kunnen stellen dat Google de regels en uitgangspunten bepaalt waar een goede website aan moet voldoen. Erg is dat niet, omdat Google selecteert en filtert op kwaliteit. Google wil namelijk hetzelfde als jij: de consument datgene bieden waarnaar deze op zoek is.
Dit gebeurt er zodra je een zoekterm invoert
Wanneer iemand een zoekterm in Google invoert, kijkt Google in zijn eigen database (ook wel index genoemd) welke pagina’s het meest relevant zijn. Die index is uiteraard al opgebouwd, een proces dat eigenlijk voortdurend doorgaat. Dit gebeurt met crawlers, die soms ook spiders worden genoemd, oftewel bots die het wereldwijde web afspeuren naar content. Daarbij worden bijbehorende URL’s opgeslagen.
Wat je in ieder geval over dit proces moet weten, is dat de genoemde crawlers pas nieuwe of gewijzigde content kunnen traceren zodra ernaar wordt gelinkt vanuit een andere website. Als je een nieuwe website hebt is het dus essentieel om links op externe websites te verzamelen. Anders weten de crawlers misschien niet van het bestaan van je website af. Dit soort links worden ook wel backlinks genoemd.
Meer over het algoritme
Vervolgens geldt natuurlijk de vraag: op basis waarvan bepaalt Google nu eigenlijk welke zoekresultaten je als eerst te zien krijgt? Dat gebeurt allemaal op basis van een ingenieus algoritme, dat functioneert aan de hand van diverse factoren. De belangrijkste factor hiervan is zonder twijfel de relevantie. Of met andere woorden: de consument dient websites voorgeschoteld te krijgen die tegemoetkomen aan de ingevoerde zoekterm.
De genoemde relevantie heeft vooral betrekking op het inhoudelijke aspect van een website. Andere zogeheten ranking factors zijn onder meer het linkprofiel (en de kwaliteit en diversiteit daarvan), de uniciteit van de content en de snelheid, techniek, structuur en mobielvriendelijkheid van je website.
Google updates
Een laatste eigenschap die we hier willen benoemen van zoekmachines als Google, is dat de techniek erachter met grote regelmaat wordt vernieuwd. Zo vinden er vooral vaak updates plaats in de werking en regels rond het algoritme. Het is dus raadzaam deze updates te volgen en zo nodig je website hierop aan te passen, om zo goed te (blijven) scoren in de rankings.