SEO voor dummies wit logo

Waarom SEO?

Home page seo and pas op image 01 1

Samenvatting Artikel

Als je als ondernemer over een website beschikt en je voornemens hebt om nieuwe klanten voor je te winnen en je omzet te verhogen, dan is het zeker aan te bevelen ook aan SEO te doen. SEO heet voluit Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het omvat tal van activiteiten en technieken die ertoe leiden dat je website beter en vaker gevonden wordt door de consument. In de praktijk houdt dit in dat je via SEO je website zo hoog mogelijk probeert te krijgen in de zoekresultaten in Google. In dit artikel leggen we uit waarom SEO zo belangrijk is.

Meer websitebezoekers

De belangrijkste reden om aan SEO te doen haalden we hierboven al aan: een goede SEO-strategie leidt meestal tot meer websitebezoekers. En als je er tegelijkertijd voor zorgt dat je website biedt waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn, dan kan het bijna niet anders of je ziet je omzet stijgen en/of het aantal contactverzoeken toenemen.

Kostenloos

Een uniek aspect van SEO is dat activiteiten die eronder vallen in principe gratis zijn. Dit in tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising), dat draait om het tegen betaling plaatsen van advertenties. Wel kost het uitvoeren van SEO-strategieën uiteraard een hoop tijd. Aan personeelskosten valt dan ook niet te ontkomen.

Mogelijkheden tot meten en bijsturen

Veel meer dan bij conventionele manieren van reclame maken (buiten het internet om) kun je bij online marketing zeer goed in de gaten houden in hoeverre je acties tot resultaat leiden. Er zijn namelijk diverse goede (en veelal gratis te gebruiken) tools waarmee je vele statistieken kunt opvragen en inzien. Zo kun je informatie vergaren of aantallen websitebezoekers, welke subpagina’s hoe vaak en hoe lang bezocht werden en hoe bezoekers op je website terecht kwamen. Voor je SEO is vooral dit laatste van groot belang. Aan de hand van je bevindingen kun je met gemak bepaalde zaken bijsturen. 

Wisselwerking met offline

Ook als je niet meteen merkt dat een betere vindbaarheid en meer websitebezoekers tot meer omzet leiden, is het aannemelijk dat dit indirect tóch zal gebeuren. Dit geldt vooral voor organisaties die behalve een website ook een fysieke winkel hebben waar consumenten kunnen langskomen. Bedenk je namelijk dat talrijke consumenten zich eerst via het internet oriënteren. Aankopen worden vervolgens vaak in een ‘echte’ winkel gedaan. Voor bijvoorbeeld horecagelegenheden en andere bedrijven in de recreatiesector geldt deze wisselwerking tussen online en offline zelfs nog sterker.

Naamsbekendheid

Tenslotte leidt een succesvolle SEO-strategie tot een grotere naamsbekendheid. Ook websitebezoekers die niet meteen iets bij je afnemen onthouden je bedrijf namelijk vaak wel. Bovendien helpt het als consumenten je website constant hoog in de zoekresultaten zien staan. Dat is immers goed voor je reputatie. Bovendien onthoudt men op een gegeven moment je naam en ze deze waarschijnlijk met een hoge mate van betrouwbaarheid. Dat is hoe dan ook goed voor de aanwas van nieuwe klandizie over de langere termijn.

Dat SEO een zeer belangrijk onderdeel vormt van online marketing, dat is iets waar een groot deel van de ondernemers tegenwoordig wel van op de hoogte is.
Dat het voor bedrijven belangrijk is om goed vindbaar te zijn via online zoekmachines als Google, daar zijn de meeste ondernemers ondertussen van bewust.