Dat het voor bedrijven belangrijk is om goed vindbaar te zijn via online zoekmachines als Google, daar zijn de meeste ondernemers ondertussen van bewust. Toch zijn er talrijke organisaties die niet het maximale halen uit de potentie op SEO-gebied. Hieronder vind je daarom 10 tips die je SEO naar een hoger niveau helpen tillen.
1. Achterhaal de beste zoektermen
Het begin van de uitrol van een SEO-strategie begint vaak met het onderzoeken welke zoektermen in jouw werkveld vaak worden gebruikt bij de consument. Raadzaam is hier uitgebreid aandacht aan te besteden, want deze zoektermen komen in verschillende SEO-aspecten nadrukkelijk terug. Tip: er zijn verschillende uitstekende SEO-tools beschikbaar waarmee je door jou bedachte zoektermen kunt checken én die zelf ook goede zoektermen voorstellen.
2. Gebruik de zoektermen verstandig
De opgedane zoektermen ga je uiteraard inzetten in met name de teksten op je website. Vergeet hierbij niet deze termen ook in de titels en koppen te plaatsen. Ga er verder verstandig mee om, en gebruik de termen dus niet veel dat het ten koste gaat van de leesbaarheid en aantrekkelijkheid.
3. Schrijf voor je doelgroep
Over de teksten gesproken: hierbij moet je je bewust zijn voor wie je deze schrijft. Aantrekkelijk, positief en actief schrijven is meestal aan te raden. Probeer daarnaast moeilijke woorden en lange zinnen te vermijden.
4. Beeldmateriaal
Teksten en webpagina’s worden een stuk aantrekkelijker zodra deze relevant beeldmateriaal als afbeeldingen, infographics en video’s bevatten. Dit komt je SEO ook nog eens sterk ten goede.
5. Goed ogende url’s
Ook de url’s die je gebruikt kunnen impact hebben. Want zeg nou zelf: een ellenlange url oogt natuurlijk niet fraai en evenmin professioneel. Idealiter creëer je url’s die een gemiddelde persoon in principe snel zou kunnen onthouden. Houd het dus kort, duidelijk en overzichtelijk.
6. Optimaliseer je meta data
De meta data vormen in Google het blokje met de paginatitel, de url en een korte inleiding of samenvatting van de betreffende (sub)pagina. Hiermee is dit het ultieme visitekaartje van je bedrijf in het algemeen en je website in het bijzonder. Deze dient namelijk efficiënt duidelijk te maken wat de consument kan verwachten zodra deze doorklikt. Ook moeten de meta data natuurlijk geordend ogen.
7. Benut social media
Social media zijn bij uitstek handig om artikelen, nieuws en blogs te delen. Zo krijgt je bedrijf meer naamsbekendheid en volgers en stimuleer je interactie. Dat kan een gunstige invloed hebben op de domein autoriteit van je website.
8. Besteed aandacht aan linkbuilding
Nu we het toch hebben over domein autoriteit: dit hangt uiteraard samen met linkbuilding. Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van SEO. Raadzaam is dus serieus werk te maken van linkbuilding. Gezien de complexiteit hiervan, en het feit dat linkbuilding uitermate tijdrovend is, ligt uitbesteding wellicht voor de hand.
9. Controleer je linkprofiel
Of je je linkbuilding nu uitbesteedt of niet, het is slim om regelmatig je linkprofiel te checken. Zo kun je controleren in hoeverre het aantal backlinks is toegenomen en waar deze links zijn verschenen. Zo kun je ook actie ondernemen bij eventuele ongewenste backlinks.
10. Wees alert op foutmeldingen
Het controleren van je linkprofiel kan tenslotte ook niet meer functionerende links en subpagina’s aan het licht brengen. Het is sowieso zaak hier alert op te zijn, want wanneer je website foutmeldingen geeft, heeft dat nadelige gevolgen voor je SEO.
Meer weten over SEA? Lees hier 10 tips voor SEA op SEA voor Dummies.