SEO voor dummies wit logo

De beste SEO-tools op een rij

Home page seo and pas op image 01 1

Samenvatting Artikel

Sinds kort begonnen met het bijhouden van SEO binnen jouw bedrijf? Vergeet dan niet om te investeren in diverse SEO-tools. Deze tools identificeren eventuele SEO-problemen, waardoor jij precies weet welke problemen opgelost moeten worden. Met SEO-tools zorg je ervoor dat jouw website altijd geoptimaliseerd wordt. Benieuwd naar de beste SEO-tools? Lees dan snel verder, want je ontdekt ze in dit artikel.

Google Analytics

Google Analytics is een webanalyse-service van Google en geeft je inzicht in het verkeer op je website. Er zijn verschillende statistieken die met deze SEO-tool worden gemeten. Denk hierbij aan: het aantal bezoekers, de gemiddelde sessieduur, de bounce rate en nog veel meer. Google Analytics biedt gedetailleerde rapporten. Gebruik deze informatie dus ook voor het optimaliseren van je website. Het installeren van Google Analytics is eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een Google Analytics-account en een trackingcode die je op de website plaatst. Bovendien is Google Analytics een gratis SEO-tool.

Google Search Console

Google Search Console laat jou verschillende informatie inzien van jouw website. Denk hierbij aan de volgende dingen: hoe Google jouw website ziet en hoe deze presteert in zoekresultaten. Daarnaast zorgt deze SEO-tool ervoor dat je inzicht hebt in de volgende functies: zoekanalyse, indexeringsstatus, beveiligingsproblemen, sitemap-indeling en backlinks. Met Google Search Console ontvang je ook eventuele waarschuwingen over jouw website, zoals: technische fouten, crawlfouten en veiligheidsproblemen.

SEMrush

SEMrush is een alles-in-één SEO-tool voor digitale marketeers. Met deze tool heb je een duidelijk inzicht in: zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyse, backlink-analyse en nog veel meer. Zo laat SEMrush je zien welke woorden veel volume hebben, maar ook de positie van de zoekwoorden in Google. Daarnaast is het mogelijk om te zien welke strategieën jouw concurrenten gebruiken om hoger in Google te komen. Dit geldt ook voor de prestaties via Social Media. Let wel op: SEMrush is een betaalde SEO-tool.

Ahrefs

Ahrefs is een populaire SEO-tool voor zoekwoordonderzoek en backlink-analyse. Veel SEO-professionals over de hele wereld gebruiken deze tool. Het biedt een breed scala aan functies die je kunnen helpen bij het verbeteren van de ranking van jouw website in zoekmachines. Met Ahrefs is het mogelijk om onderzoek te doen naar de beste zoekwoorden, concurrenten, backlink-analyses, site-audits en nog veel meer. Hiermee ben je altijd op de hoogte als je website geoptimaliseerd moet worden.

Yoast SEO

Yoast SEO is een populaire WordPress-plugin die is ontworpen om website-eigenaren te helpen hun on-page SEO te verbeteren. Met Yoast SEO beschik je over de volgende functies: focus-trefwoorden, content-analyse, XML-sitemaps en technische optimalisatie. Yoast SEO is een gebruiksvriendelijke en handige plugin die je helpt om de basis SEO-optimalisatie aan te pakken. Deze tool zorgt voor optimalisatie, daarentegen is het wel van belang dat je zelf hoogwaardige content blijft maken.

SEO-tools helpen je bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Zo zorg je ervoor dat jouw website altijd geoptimaliseerd blijft. Daarbij blijft het van belang dat je zelf hoogwaardige content blijft maken en plaatsen. De combinatie tussen hoogwaardige SEO-content en -tools zorgen ervoor dat jouw website altijd geoptimaliseerd is.

Meer te weten komen over on-page SEO? In dit artikel lees je alles over on-page SEO optimalisatie, belangrijke aspecten en het doel van on-page SEO.